پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227734
خانم موگريني هم آب پاکي را روي دست ساده لوحان ريخت!
تاریخ انتشار : 1395/11/26 10:02:33
نمایش : 1377
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اظهارنظري با اشاره به برنامه موشکي ايران و نفوذ منطقه‌اي کشورمان تاکيد کرده است که «تحريم‌هاي اروپا در برخي موارد شديد‌تر از تحريم‌هاي آمريکا است». اين در حالي است که اين روزها پس از افتادن تشت رسوايي برجام از بام، مدعيان اصلاحات نسخه در آغوش گرفتن فرزندخوانده آمريکا يعني اروپا را پيچيده‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درشوراي آتلانتيک گفت: يک سال پس از روز اجراي برجام، ما چهار گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را درباره اجراي کامل تعهدات هسته‌اي ايران داشتيم. اين براي اروپا اهميت دارد.

موگريني مدعي شد: ساير موضوعاتي هم وجود دارد که ما به همراه آمريکا و بسياري ديگر در دنيا نسبت به آنها نگراني داريم. اين موضوعات به برنامه هسته‌اي ايران ارتباط ندارند، به توافقنامه هسته‌اي(برجام) ارتباط ندارند که شامل نقش ايران در منطقه و  آزمايش‌هاي موشکي و مسائل اين چنيني مي‌شود.

اين ادعا در حالي است که عدم پايبندي 1+5 در انجام تعهدات برجام، مهم‌ترين موضوع در دوره پسابرجام است. وليکن طرف غربي با طرح موضوعاتي چون توان موشکي ايران و محور مقاومت در منطقه در پي منحرف کردن اذهان از موضوع اصلي است.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با لحني گستاخانه گفت: ما به عنوان اروپايي‌ها تحريم‌هاي خود[عليه ايران] را درباره موضوعات غيرهسته‌اي پابرجا داريم . در برخي موارد تحريم‌هاي ما  شديد‌تر از تحريم‌هاي آمريکا هستند. پس ما نيز نگران برخي چيزها هستيم اما چيزي که براي ما روشن است اين است که اروپا احساس مي‌کند که در تماس با ايران منافع و مسئوليت دارد.

اروپا، فرزند خوانده آمريکا

موگريني به صراحت و البته با گستاخي اعلام کرده است که «تحريم‌هاي اروپا در برخي موارد شديد‌تر از تحريم‌هاي آمريکا است». اين اظهارنظر جديدترين مصداق شباهت رفتار برخي از کشورهاي اروپايي و آمريکا در مواجهه با ايران است. اين رفتار خصمانه سابقه‌اي طولاني دارد و پس از امضاي برجام -  برخلاف فضاسازي گسترده روزنامه‌هاي زنجيره‌اي و رسانه‌هاي مدعي اصلاحات - نه تنها کاهش نيافت بلکه ابعاد گسترده‌تري نيز پيدا کرد.

در حالي که اين رفتار خصمانه عليه ملت ايران روز‌به‌روز ابعاد گسترده‌تري به خود مي‌گيرد، اما عده‌اي در داخل کشور -  بدون توجه به منافع ملي -  با تغيير صورت مسئله همچنان به دنبال نشان دادن آدرس غلط به افکار عمومي هستند.

يکي از مقامات ارشد دولت يازدهم در زمان انتخابات رياست جمهوري سال 92 در توضيح چرايي اولويت مذاکره با آمريکايي‌ها در مقابل تروئيکاي اروپايي گفت: «بنده معتقدم مذاکره با آمريکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپايي‌ها به دنبال «آقا اجازه» از آمريکا هستند.... آمريکايي‌ها کدخداي ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است».

با گذشت بيش از يک ‌سال از آغاز اجراي تعهدات 1+5 ذيل برجام و پس از عهدشکني‌هاي پي‌در‌پي آمريکا زماني که تشت رسوايي برجام از بام افتاد، اين رويکرد 180 درجه تغيير جهت داد. مقامات ارشد دولت يازدهم تاکيد کردند که «آمريکا بدعهدي مي‌کند اما ما با جامعه جهاني توافق کرده‌ايم و آمريکا نمي‌تواند آن را نقض کند».

در مجموع بايد گفت دو گروه «سهل‌انديش» و «ماموريت‌دار براي بزک غرب» که ديروز - بدون توجه به توانمندي‌هاي داخلي -  آدرس حل مشکلات را در آغوش گرفتن کدخدا معرفي کرده بود، امروز نيز -  همچنان بدون توجه به توانمندي‌هاي داخلي -  نسخه در آغوش گرفتن فرزندخوانده آمريکا يعني اروپا را پيچيده است.

از عدم همکاري بانک‌هاي بزرگ اروپايي تا شرط و شروط شرکت‌هاي نفتي

به اذعان مقامات ارشد دولت يازدهم، برجام تقريبا و تحقيقا هيچ دستاوردي براي کشورمان در پي نداشته است و در اين ميان اروپا نقش بسزايي در بي‌دستاوردي برجام ايفا کرده است.

«علي‌اکبر صالحي» رئيس ‌سازمان انرژي اتمي در تير ماه سال‌جاري گفت: «هم‌اکنون و پس از پيش آمدن قضاياي رواديد تعداد زيادي از دانشمندان اروپايي که مقداري احتياط مي‌کنند از آمدن به ايران استنکاف دارند‌. به قول دانشگاهي‌ها اين يعني وضعيت آنها پيش‌از برجام بهتر از پس از برجام بوده است». آقاي روحاني تاکيد کرده بود که صالحي وزير اقتصاد يا امور خارجه نيست و اين سؤال‌ها را نبايد از وي پرسيد. چند ماه بعد، در مرداد 95 «علي طيب‌نيا» وزير اقتصاد دولت يازدهم در حاشيه جلسه هيئت دولت گفت: «براي ارتباط با بانک‌هاي بزرگ جهاني دچار مشکل هستيم و آنها با ما کار جدي نمي‌کنند. انتظار ما اين بود که بعد از برجام ما بتوانيم با بانک‌هاي بزرگ هم کار کنيم اما به دلايل مختلف ما هنوز نتوانسته‌ايم با اين بانک‌ها کار کنيم».

«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه دولت يازدهم نيز در حاشيه سفر به آمريکا - در روزهاي پاياني شهريور 95 -  در شوراي روابط خارجي آمريکا گفت: «8 ماه پس از اجراي برجام، به خاطر مجازات‌هاي آمريکا، هيچ يک از بانک‌هاي بزرگ اروپايي کار با ايران را شروع نکرده‌اند». علاوه بر اذعان مقامات ارشد دولت يازدهم، رسانه‌ها، تحليلگران و مقامات غربي نيز به نقش اروپا در بي‌دستاوردي برجام اشاره کرده‌اند.

براي نمونه، هفته گذشته «مايکل پريجنت» کارشناس مؤسسه هادسون و افسر سابق اطلاعاتي آمريکا در عراق در نشست چندي پيش اين مؤسسه با عنوان «برجام در دوران ترامپ» درباره نوع برخورد اروپا با ايران مي‌گويد: «خبر خوب اين است که کشورهاي اروپايي مي‌گويند تاوقتي ايالات متحده به ايران اجازه ندهد به شبکه بانکي آمريکا دسترسي پيدا کند، اروپايي‌ها حاضر نخواهند بود با ايران تعامل اقتصادي داشته باشند».

«هاينتس فيشر» رئيس‌جمهور اتريش- يکي از اعضاي شوراي سوئيفت- نيز در فروردين ماه سال‌جاري طي گفت‌و‌گويي با خبرگزاري صدا و سيما در وين گفت: «هنوز همه تحريم‌هاي ضدايراني برداشته نشده‌اند، چون گا‌م‌ها و اقدامات مهمي وجود دارند که بايد در مسير لغو تحريم‌ها برداشته شوند. در مورد تراکنش‌هاي مالي بين‌المللي از طريق سامانه سوئيفت نيز بايد بگويم که اين تحريم‌ها را جامعه بين‌المللي بايد بردارد که در اين زمينه آمريکا نقش‌آفرين است. فرآيندي در مورد مسئله لغو تحريم‌ها تشکيل شده و به همين خاطر من نمي‌توانم هيچ پيش‌بيني‌اي داشته باشم که اين مسئله چقدر ديگر به طول مي‌انجامد».

همچنين شبکه پرس‌تي‌وي در روزهاي گذشته در گزارشي نوشت: «پاتريک پويان» مديرعامل شرکت نفتي توتال فرانسه با اعلام اينکه اين شرکت قصد دارد براي سرمايه‌گذاري در يک پروژه گازي 2 ميليارد دلاري در ايران در تابستان آينده تصميم نهايي را اتخاذ کند، گفت اين تصميم منوط به تمديد لغو تحريم‌هاي آمريکا است.

پويان افزود: بايد رئيس‌جمهور ترامپ درباره تمديد لغو تحريم‌ها يا بالعکس اظهارنظر کند.

هفته گذشته پايگاه اينترنتي بخش فارسي راديو بين‌المللي فرانسه خبر قابل تاملي را منتشر کرد. اين گزارش حاکي است نه ‌تنها بانک‌هاي بزرگ اروپايي حاضر به همکاري با ايران نيستند بلکه انجمن قهوه‌سازي اروپا که در زمينه آموزش به قهوه‌سازان ايراني فعاليت مي‌کرد، به‌‌دليل پيوستن به شاخه آمريکايي خود و از ترس تحريم، ديگر با ايران همکاري نخواهد کرد!

در اين گزارش آمده است؛ به ‌تازگي يک ارگان اروپايي که با شهروندان ايراني همکاري مي‌کرد، پس از پيوستن به شاخه آمريکايي خود، همکاري با شهروندان ايراني را قطع کرده است. اين نهاد در ايميل‌هايي اين خبر را به اطلاع اعضاي ايراني خود رسانده است.

اما احتمالاً اشتباه حدس زده‌ايد اين نهاد نه در زمينه‌هاي تکنولوژي و مسائل نظامي و نه حتي نفتي با شهروندان ايراني همکاري مي‌کرده است. اين سازمان، تنها يک نهاد براي آموزش حرفه‌اي درست کردن قهوه و آموزش باريستا است.

اقدامات اين سازمان پيش از انتخاب دونالد ترامپ به مقام رياست‌جمهوري و دستورهاي او براي ممنوعيت ورود ايرانيان به اين کشور بود. انجمن قهوه تخصصي اروپا مي‌گويد: ما با بخش حقوقي خود مشورت کرده‌ايم و بر‌اساس توصيه‌ها از همکاري با افراد و سازمان‌ها در ايران عقب‌نشيني کرده‌ايم!

مدير اسکانيا: تجارت با ايران خطر بزرگ است

به گزارش فارس، روز شنبه نخست‌وزير سوئد به همراه هيئت بلندپايه به ايران آمدند و با مقامات ايران ديدار و گفت‌وگو کردند. همچنين هيئت اقتصادي از کارخانه‌اي در چند کيلومتري غرب تهران که قطعات کاميون‌ها و اتوبوس‌هاي اسکانياي اين کشور را مونتاژ مي‌کند بازديد کردند.

بعد از اين ديدار هنريکسون مدير اجرايي اسکانيا به خبرگزاري سوئدي گفته است، تجارت با ايران همچنان در ريسک و خطر جدي است چرا که تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران همچنان باقي مانده است، تحريم‌هايي که در ارتباط با توافق هسته‌اي نيست اما بر مبادلات مالي به شدت تأثير مي‌گذارد. اکثر بانک‌ها نمي‌خواهند در برابر جريمه‌هاي سنگين آمريکا ريسک کنند و ترجيح مي‌دهند مبادلات بانکي با ايران انجام ندهند.

هنريکسون، گفت: اين اصلا مسئله مخفي نيست که ما مشکل تجارت و مبادله با ايران داريم. اگر ما مي‌خواهيم بازار ما با ايران رشد کند بايد کانال‌هاي بانکي با ايران باز شود.

اتحاديه اروپا در سالگرد اجراي تعهدات 1+5: آمريکا تاکنون برجام را نقض نکرده!

در دي ماه سال‌جاري، در سالگرد آغاز اجراي تعهدات 1+5، کميسيون مشترک برجام به منظور بررسي نگراني‌هاي مطروحه از سوي ايران در خصوص نقض برجام توسط آمريکا با تمديد قانون آيسا، تشکيل جلسه داد. پس از پايان نشست، در بيانيه‌اي که در سايت اتحاديه اروپا قرار گرفت، تصريح شد که نشست وين به مناسبت سالروز اجرايي شدن برجام است و بدين ترتيب، گويا اعتراض ايران به رسميت شناخته نشد و حتي در متن بيانيه نيز به آن اشاره نشد. همچنين به اين نکته نيز اشاره نشد که نقض برجام صورت گرفته است. در بيانيه مذکور تصريح شد که نظر آمريکا مبني بر اينکه قانون آيسا مشکلي براي برجام به وجود نمي‌آورد پذيرفته شده و به آمريکايي‌ها براي تصويب اين قانون اعتراض نکرده‌اند.

پس از به قدرت رسيدن دونالد ترامپ در اروپا عده‌اي با خيال شکاف ايجاد شده ميان اروپا و آمريکا به اين صرافت افتادند که زمان نزديک شدن به اروپاست. اما آيا به واقع چنين است؟

آمريکا در هفته‌هاي گذشته به بهانه آزمايش موشکي ايران تحريم‌هاي جديدي را عليه کشورمان تصويب کرد. روزنامه «هندلز بلات» آلمان در گزارشي نوشت: «زيگمار گابريل» وزير امور خارجه آلمان در اظهار نظري از رويکرد آمريکا در قبال ايران حمايت کرده و تحريم‌هاي جديد تصويب شده عليه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزيابي کرد.

همراهي اروپا با آمريکا براي خالي کردن دست ايران از توانايي‌هاي استراتژيک

در طول مذاکرات هسته‌اي برخي از مقامات ارشد دولت يازدهم و روزنامه‌هاي زنجيره‌اي از هجوم سرمايه‌هاي خارجي بعد از توافق هسته‌اي خبر دادند.

در مرداد ماه سالجاري بر طبق گزارش رسمي آنکتاد، سرمايه‌گذاري خارجي ايران در نخستين سال بعد از برجام نه تنها رشد نداشت بلکه با کاهش 2/7 درصدي به دو ميليارد و پنجاه ميليون دلار رسيد که در يک دهه گذشته بي‌سابقه بوده است. گزارش آنکتاد درباره وضع سرمايه‌گذاري خارجي در ايران در شرايطي منتشر شد که در يک سال گذشته طبق اعلام سازمان توسعه تجارت حدود 150 هيئت خارجي به تهران آمدند، اما به نظر مي‌رسد بازديد آنها از پايتخت کشورمان به يک قرارداد سرمايه‌گذاري خارجي هم منجر نشده است.

در سال‌هاي اخير مرتبط کردن گشايش اقتصادي به حل موضوع هسته‌اي و سپس موضوعاتي چون موشک‌هاي بالستيک و حمايت از محور مقاومت و حقوق بشر با هدف تحت فشار قرار دادن کشورمان و خالي شدن دست ايران از توانايي‌هاي استراتژيک از سوي آمريکا و برخي کشورهاي اروپايي به صورت جدي مورد پيگيري قرار گرفت.

در حالي که آمريکايي‌ها همواره يکي از موانع و مشکلات خود در مورد ايران را عدم حضور و رابطه مستقيم عنوان کرده‌اند، اين ماموريت را به اروپايي‌ها سپرده‌اند. برخي اخبار غيررسمي حاکي است در اين مورد ميان سفارتخانه‌هاي چند کشور اروپايي در تهران، حتي تقسيم کار نيز انجام شده و هر سفارتخانه مسئوليت بخشي از پروژه را در حوزه‌هايي همچون سياسي، امنيتي، فرهنگي، اقتصادي و... بر عهده گرفته است. در حقيقت برقراري رابطه مستمر با جريان غربگرا در ايران و برنامه‌ريزي جدي براي نفوذ در دوره پسابرجام، از هر مسئله‌اي براي اروپايي‌ها مهم‌تر است.

چندي پيش «ريچارد هاويت» (تهيه‌کننده سند راهبردي اتحاديه اروپا درباره روابط با ايران) گفته بود: «توافق هسته‌اي، يک نقطه عطف بود؛ هر چند که همه مشکلات ما با ايران درباره اسرائيل، دموکراسي و حقوق بشر حل نشده است... ما بايد دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا را در تهران افتتاح کنيم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر در ايران را از سر بگيريم. پيشرفت واقعي در زمينه حقوق بشر امکان‌پذير است. نيروهايي در داخل ايران، درحال اعمال فشار بر حاکميت هستند و ما اميدواريم گزارش ما نيز باعث پيشرفت در اين زمينه شود... اکنون اروپا در ايران نفوذ دارد ولي آمريکا از اين نفوذ برخوردار نيست. ما مي‌خواهيم از اين اهرم استفاده کنيم و به جنگ در سوريه و يمن پايان دهيم و به سوي ساختار جديد امنيتي در خاورميانه حرکت کنيم».

همچنين پيش از سفر اخير وزير خارجه فرانسه به تهران، «نادال» سخنگوي وزارت خارجه اين کشور در اظهارنظري صريح گفت: «توسعه مناسبات تجاري با ايران، جايگاه اصلاح‌طلبان و ميانه‌رو‌ها را تقويت خواهد کرد». به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، «نادال» تاکيد کرد؛ «ما خواهان قدرتمند کردن اصلاح‌طلبان هستيم تا به مردم ايران نشان دهيم توافق هسته‌اي برايشان فايده داشته است. در اين صورت است که گروه‌هاي تندرو در ايران نمي‌توانند بگويند اصلاح‌طلبان هيچ استفاده‌اي را از برجام عايد کشور نکردند».

کيهان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html